MR NUFF

kus semangat..nasib bukan buasir...



info untuk kita semua... kes naya gara -gara makan pedas sangat n kurang makan buah..aku nyaris2 ingat kena buasir hehehe..mau tak nyer nak g buang hajat pun kadang-kadang terbantut..riso jadi ape2 kat anak2.. Allah tu Maha Penyayang  kadang2 leh jer elok anak2 aku.. tu yang jadi susah qado hajat.. hehehe

so aku research la ape maksud buasir coz tak pernah alami lagi setakat nie..bile dah baca baru aku paham.. bukan nyer sebab tuuuuuuut ..


Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektumdubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran. dan

rasa masa pantang pun selalu org kena buasir..Alhamdulillah sebab aku suka makan oren so lawas ler hehehe ..

pasni sapa yang tak suka makan buah better makan k..makan sayur n minum air banyak2 so tak leh susah masa nak meneran ;)
nak ltk pic btl..ngeri lak tgk

1 comment:

therosputih said...

taktaula acam mana ain ni nanti kan nak melalui fasa berpantangnya macam mana...cuak pun ada...

Tabung Ayam