MR NUFF

CHECKLIST Sebelum Masuk Rumah Baru

Salam

Sewaktu saya google tentang perkara yang perlu dibuat sebelum masuk rumah baru saya terjumpa sesuatu yang menarik untuk dikongsikan bersama-sama.

tq pada Pn Kemn atas info yang diberikan

maklumat lanjut tentang deko rumah, rasanya blog Pn Kemn boleh membantu, rumah beliau pun pernah masuk dalam surat khabar kosmo

kredit to : http://kemnrocky.blogspot.com/2011/11/checklist-pindah-rumah-baru.html

ada yang saya edit sedikit mengikut kesesuaian rumah yang kami beli

ni lokasi rumah







Insyaallah lokasi rumah kami di Taman Chemor Mesra  dok di tengah-tengah dekat nak balik Bercham n Kuala Kangsar. Masih ada suasana kampung nak dibandingkan lokasi awal kami di Klebang yang bakal didirikan Jusco..harga rumah mesti naik lagi la tempat nie

CHECKLIST OLEH PN KEMN yang saya RUJUK






EXTERIOR

  1. Grill
  2. Lampu + Wiring (lampu sisi pagar, lampu carporch, lampu balkoni, lampu keliling rumah)
  3. Auto gate (macam tak perlu rasanya)
  4. Plug
  5. Kipas
  6. Getah Paip
  7. House number plaque
  8. Landskap - rumput carpet, yard lamp, fountain ( saya n suami plan amik sedikit ruang untuk kebun herba)

INTERIOR

a) Living Hall
  • Lampu + Wiring (Downlight)
  • Plaster ceiling ( macam tak nak buat)
  • Wallpaper
  • Kipas
  • Air cond
  • Plug
  • Sofa set
  • TV Cabinet
  • Carpet
  • Langsir (day and night)
  • Railing langsir
  • Frame
  • Cermin besar
  • Coffee table

b) Dining Hall
  • Lampu + Wiring
  • Plaster ceiling
  • Kipas
  • Aircond
  • Dining table
  • Plug
  • Carpet
  • Langsir (day and night)
  • Frame
  • Cermin besar

c) Kitchen ( yang nie memang saya fokus lebih sebab dapur nie tempat saya yang nak masak ^_^)
  • Kitchen cabinet
  • Fridge
  • Microwave
  • Stove
  • Hob & hood
  • Water Heater ( maybe saya tak buat)
  • Water Filter
  • Dishes Rack
  • Lampu + Wiring
  • Plug
  • Wall Fan
  • Bakul Sampah

d) Bedroom x4 ( kena tambah 1 lagi sebab umah 5 bilik)
  • Katil
  • Meja solek
  • Wardrobe
  • Carpet
  • Towel hanger
  • Bakul sampah
  • Wallpaper
  • Langsir (day + night)
  • Railing langsir
  • Air cond
  • Kipas
  • Lampu + wiring
  • Plug

e) Toilet x 3
  • Lampu + Wiring
  • Toileteries rack
  • mirror
  • Tower hanger
  • Slipper toilet

e) Laundry
  • Washing machine
  • Laundry basket
  • Bathmat

f) Services
  • ASTRO ( tak pasang kot sebab memang selama nie rumah tak de astro)
  • TNB
  • JBA

g) Lain-lain
  • Lampu + wiring for stairway
  • Lampu + wiring for bilik stor
walaubagaimana pun semua checklist nie memang saya rasakan perlu.. en babah pun plan nak tambah plug lagi sebab pemaju bagi memang plug yang basic jer

insyaAllah rumah yang dibooking nie tahun depan baru siap sepenuhnya sebab masa kami booking pun rumah nie dah siap 60% nanti nak tunggu CF lagi nak renovation ckit2 , cuma ini persediaan awal.

Pada kawan-kawan yang dah memiliki rumah sendiri boleh lah share serba sedikit tips atau panduan apa yang perlu untuk rujukan pada saya dan kawan-kawan yang masih belum mempunyai rumah sendiri nie..

Kesudian anda semua amatlah saya hargai ( ayat surat nie hehehe)

nota kaki : semoga Allah permudahkan segala urusan , amin 

    7 comments:

    Aisy Nasiha said...

    seronoknya macam ni..ingat lagi masa tahun 2011,,tiap minggu pergi survey sana sini sebab nak masuk ke rumah baru... mmg teruja sangat tgk hasil pembelian..

    Anonymous said...

    gd info tq share yer

    mommyfiqa said...

    thanks sharing info ni..

    therosputih said...

    bila la nak ada rumah sendiri nih...asik pokai sajork...

    therosputih said...

    apa cerita terbaru rumah idaman akak? hehehe

    Unknown said...

    great sharing.sangat berguna. tak sabar nak masuk rumah baru

    Maria Ismail said...

    Tq ats perkongsian...insya Allah tahun hadapan saya bakal mendiami rumah baru..dan cheklist ini juga yang akan saya gunakan sebagai panduan...

    www.vitaminderias.com

    Tabung Ayam