MR NUFF

Pengalaman Mengecop Batik di Noor Arfa Batik

Salam

Hari ni saya ambil cuti rehat sebab badan pun nak rehat ;) Dari Minggu lepas travel Sg besar - terangganu - sg besar - Ipoh - kuala kangsar - gopeng - Ipoh - sg besar drive sendiri kecuali ke Terengganu naik bas tapi lenguh satu badan jauh juga perjalanan nya....

Saya nak kongsi kan pengalaman saya mengecop batik , nampak mudah tapi bila buat ketar tangan dan tak jadi , mujur dengan bimbingan staf Noor Arfa berjaya juga buat.


Mula-mula rendam kan blok dalam cairan lilin yang dipanaskan



Renjis- renjis 3 x


Try dulu dekat kain lain



Angkat , alamak tak jadi sebab angkat cepat sangat cat tu kembang so tak jadi


Setelah 2 x mencuba saya cop terus di kain yang disediakan




Kena dibantu sebab takut tersalah cara tak cantik batik nanti 


Tadaa dah siap


Nak g mewarna pulak tapi gambar mewarna tak de sape nak tolong ambil sebab sibuk mewarna hehe , gambar yang dah siap nanti saya tunjuk sebab sewaktu keringkan batik staf dah ambil untuk di masukkan dalam plastik , kat sekolah nanti baru boleh ambil balik

Pengalaman yang menyeronokkan sebab rombongan PPKi kami ambil pakej mengecop batik dan murid pakej mewarna.

Nota kecil : masa ni RTM buat penggambaran untuk slot inovasi haha keluar tv lah nanti ;)








3 comments:

Tihara said...

haa boleh tengok kat tv nanti, glemer :)

izan mama mia said...

teringat masa bt kerja mengecop masa skolah dulu....

Kesuma Angsana said...

satu pengalaman yg sgt menarik tu !

Tabung Ayam