MR NUFF

kurma ayam tanpa santan

setelah saya mengambilalih tugas-tugas hakiki 

menu tengahari kami sekeluarga

kengkawan yang kurang gemar santan dalam masakan leh la cuba resepi nie :)


saya bagi bahan2 sahaja kuantiti bergantung pada banyaknyer ayam yang digunakan
bahan-bahan :


ayam
bawang merah dikisar
bawang putih dikisar
kulit kayu manis
bunga lawang
biji pelaga
halia di racik-racik
rempah kurma
air
garam
kentang 

cara masak:

tumiskan kesemua diatas kecuali rempah ngan ayam , bile dah naik bau n bertukar kekuningan masukkan ayam, kacau rata then masuk kan rempah kurma dan air , ikut kepekatan yang anda mahukan, jika suka cair lebihkan air , garam mengikut citarasa ,kemudian masukkan kentang,biar sehingga mendidih tunggu sehingga naik minyak ckit..

dah siap 
selamat mencuba ^_^

7 comments:

Nini D.. said...

rasanya seisi rumah ni..kalo buat kurma kambing baru jalan...

HeNRieTTa JoSe said...

bleh try ni nnti nie...hjg mggu nie klu xde pe hal...

IntaNBerliaN said...

walaupun xletak santan tp tetap sedap :-)

adyna said...

nini d yang tu memang feberet suami tapi susah nak cari daging kambing kilo selalu jual sekor je :)

adyna said...

rietta try lah nnt :) selamat mencuba

adyna said...

a'ah intan tanpa santan pun ok pe rasanyer :)

izan mama mia said...

saya masak kurma mmg xletak santan..sedap juga kan..

Tabung Ayam