MR NUFF

Petua Membuang Kutil

ini bukan jari saya :)

salam..jom kongsi tips saya jumpa nie..
saya selalu jadi kasar2 kat bawah tapak kaki kutil nie tak pernah lagi

rupa-rupanya kutil ini boleh dibuang



jom tengok cara-caranya

Pilihan 1: Ambil ½ gram dahan dan ranting tetulang direbus dengan 4 liter air dan biarkan mendidih sehingga tinggal 2 liter. Gunakan air rebusan yan
g masih panas untuk merendam bahagian kulit yang terdapat kutil selama 30 minit. Setelah kulit kering, sapu rata kutil dengan isi daun lidah buaya. Kutil akan gugur dengan sendirinya kelak.

Pilihan 2: Biduri Ungu - Ambil getah biduri ungu secukupnya dan campurkan dengan sedikit kapur sirih. Kacau rata dan sapukan pada kutil. Lakukan setiap hari sehingga kutil hilang.

Pilihan 3: Gajus - Ambil kulit biji gajus dan tumbuk lumat. Kemudian campurkan ia dengan sedikit air, perah dan sapukan ke bahagian kulit yang bermasalah.

Pilihan 4: Mangga - Ambil daun mangga dan bakar sehingga hitam. Kemudian tumbuk lumat sehingga menjadi serbuk dan pupukkan pada bahagian kulit yang berkutil tersebut.

Pilihan 5: Minyak Tanah - Ambil sedikit minyak tanah, kanta pembesar, kapas dan ubat merah. Sapukan minyak tanah pada bahagian yang berkutil tersebut. Ambil kanta pembesar dan hadapkan ke arah matahari sehingga sinarnya mengenai kutil tersebut. Jangan terkejut apabila melihat kutil anda membelah dan keluar bersama dengan akarnya sekali. Cabut kutil tersebut dan sapu dengan ubat merah> Kemudian balut dengan kapas.

13 comments:

therosputih said...

rasa2nya tak pernah lagi kena kutil nih, hopefully tak kena sampai bila2...

nuyui a.k.a miss YUI said...

oh,cmtu ea..

sigoblogx said...

penyebab tumbuh kutil itu karena apa ya kak ?

:: Mrs.Eady :: said...

ok~

CIK PUAN HANIM said...

As salam akak
kutil 2 boleh hilang lah akak
sekarang nie ada
plaster yang ada ubat 2
boleh beli kat farmasi
lagi senang akak.
kompom hilang mmcm saya du,,
sbb sy dah pakai sbb 2 berani cakap hehheheh

HeNRieTTa JoSe said...

wah...banyaknye petua...thanks akk...

pss...klu rajin...ambil la tag dr blog rietta...

ieda said...

oo akak x pernah lah pula tumbuh kutil macam nie .. ;)

TQ sharing dik

Rai Ourkizuna said...

biduri ungu tu apa ya? first time dengar

izan mama mia said...

nasib baik xder kutil...org kata..kena darah ayam masa sembelih ayam akan jadi kutil...hihihi..sekarang kita beli ayam siap proses pun ada kutil gak yer...kenapa eks...ish

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak

*eh,ingatkan jari akak..hehehe.. :p*

tq for sharing..

cma pernah ade 1 kutil kat ibu jari kaki dulu..berjaya dibuang dgn menggunakan minyak tnh.

tp xde la kanta pmbesar tu..cuma titikkan minyak tanah setiap kaliselepas mandi.seminggu lepas tu tercabut dah..sampai sekarg x timbul2.. ihihi...

nur anis said...

boleh simpan tips ni..:)

Kesuma Angsana said...

tq share tips ye

IntaNBerliaN said...

pnh tgk org ada kutil lenkali leh gtau tips ni

Tabung Ayam