MR NUFF

bentuk badan saya :(

salam...

pagi-pagi nie saya nak cerita tentang bentuk badan.. setelah 6bulan lebih pas bersalin kan arwah azim.. bentuk badan saya dah berbentuk pear :( sangat sedih sebab kat peha je mengelebar dengan jayanya..adakah sebab dah mengandung 3x kat bahagian nie dah tak boleh turun???
sebab nampak ketara sangat..atas kecik jer

sedikit fakta yang saya terjumpa tentag bentuk badan

BUAH PEAR


 Bentuk anda: Bahagian dada anda lazimnya kecil. Pinggang anda juga ramping. Badan anda boleh dikatakan seperti ikan duyung. Anda mempunyai pinggang, punggung dan paha yang besar.

Maksudnya: Berita baiknya lemak yang ada pada bahagian punggung dan paha anda tidak akan meningkatkan risiko penyakit jantung, angin ahmar dan juga diabetes. Jadi jangan risau dengan saiz punggung yang lebar.

lega bile rasa bile tengok maksudnya..

tapi taku jugak kalau tengok tentang isu kesihatan nya

Isu Kesihatan: Dengan lebihan lemak pada bahagian bawah tubuh anda, bentuk pear mudah berisiko mempunyai masalah pengedaran darah misalnya 'vericose vein' dan juga lebihan air pada buku lali dan kaki. Bahkan anda juga mempunyai tahap estrogen yang tinggi yang mana mampu meningkatakan risiko barah payudara. Anda dinasihatkan mengamalkan memeriksa payudara sendiri setiap bulan.

artis yang bentuk badan macam nie


^_^

syukur alhamdulillah bukan saya seorang yang bentuk badan macam nie :) tapi kena jaga kesihatan juga..

jom tengok bentuk badan yang lain


BENTUK EPAL
 

Bentuk anda: Berat anda tertumpu pada bahagian pinggang ke atas. Punggung anda kecil dan kaki juga langsing.

Maksudnya: Keseimbangan antara hormon seksual termasuklah testosteron dan estrogen dan hormon tekanan misalnya serotonin dan 'dopamine' mungkin boleh menjadi penyebab berkumpulnya lemak di sekitar pinggang anda. Bentuk tubuh anda mungkin menjadi sebegini disebabkan oleh terlalu banyak tekanan, pengambilan makanan yang salah dan terlalu sedikit aktiviti.


 
contoh bentuk badan epal

Isu Kesihatan: Apabila anda mengalami kenaikan berat badan, lazimnya ia tertumpu pada bahagian merbahaya. Lebihan lemak ini dipanggil 'visceral' dan terbina di bawah kulit. Jika tidak dikawal, ia mampu meningkatkan kolesterol dan masalah insulin. Jangan lupa melakukan ujian kolesterol dalam darah anda, gula darah dan juga tekanan darah. Tindakan ini dapat mengelakkan anda dari risiko penyakit jantung, diabetis tahap 2 dan angin ahmar.

BENTUK PISANG
 
Bentuk anda: Anda memiliki pinggang yang kurus, kaki yang panjang dan bentuk badan seperti lelaki (lurus sahaja). Biasanya bentuk badan seperti buah pisang ini dicemburui teman-teman.

Maksudnya: Berita baiknya ialah risiko untuk anda mendapat penyakit jantung, diabetes, dan kanser payudara sangat rendah. Tetapi jika anda tidak 'fit' dan mempunyai lemak tubuh berbanding otot, anda tetap berisiko.

 
contoh bentuk badan pisang
Isu Kesihatan: Oleh sebab bentuk badan anda seperti pisang ini lebih cenderung seperti lelaki, anda mungkin mempunyai tahap estrogen yang rendah. Tidak mustahil ini akan menganggu ovulasi dan kesuburan anda. Oleh itu, rancangkan plan keluarga anda mencecah usia 30. Rangka tubuh yang kecil dan BMI yang rendah meningkatkan risiko anda mendapat osteoporosis. Silalah bersenam mulai sekarang dan banyakkan pengambilan kalsium.

BENTUK AVOCADO
 
Bentuk anda: Bentuk anda di tengah-tengah antara epal dan pir. Anda tidak kurus dan juga tidak gemuk. Anda mempunyai ukuran dada dan pinggang yang lebar. Jika anda cergas, lengan dan paha anda akan kelihatan beroto dan kuat.

Maksudnya: Anda berisiko mendapat tiroid. Ini kerana anda mudah mengalami peningkatan berat badan tetapi agak sukar menurunkannya. Orang yang mempunyai berat badan ini mudah diserang tekanan dan sukar tidur.


 
contoh bentuk badan avocado
Isu Kesihatan: Anda mudah merasa penat dan ini sering menyukarkan anda untuk bersenam dan melakukan aktiviti cergas. Untuk mengelakkan risiko penyakit jantung, selalulah lakukan aktiviti yang menenangkan minda. Kerana setiap kali anda tertekan, hati anda akan membebaskan lemak ke dalam salur darah anda. cubalah untuk sentiasa hidup riang.



semua bentuk badan ada kelebihan dan kekurangan nya.. so kita kena jaga pemakanan dan kesihatan.. sentiasa berfikiran positif.. dan berdoa banyak2 semoga di jauhkan dari penyakit yang merbahayakan..


p/s: ce kengkawan tengok bentuk badan macam mana yang sama ngan kome :)?? banyak pilihan buah  di atas untuk dipilih hehehe

11 comments:

nenot said...

ya Allah kak..tq for this info coz saye tgh wat assignment sal bentuk badan nie :)

Dira said...

Saya belum ada anak n belum kawin pun tapi bahagian peha besar.. Memang mcm pear.. Baju saiz M, L boleh muat lagi.. Tapi seluar kena cari xxl keatas br boleh tp tu pun pinggang mesti longgar...
Huhu...dlm usaha utk mengecilkan peha..buat pilates malam2..

Maria Menado~ said...

oh, bagus tips ni. tapi saya bentuk badan ape ea... umm.. xsure jugak.. avocado@epal. xpe.. amalkan dua2. thanks! :)

HeNRieTTa JoSe said...

uiks...retis retis yang chantek lawa pown ada macam macam bentuk badan erk....hehehe....mine? biarlah rahsia...

Kesuma Angsana said...

tq share this gd one

nuyui a.k.a miss YUI said...

kalau takde bentuk cmne lak ni...hihi.

:: Mrs.Eady :: said...

Sama la kita..bentuk pair!

♥ Cmª shIemª ♥ said...

jgn kate akak. cma pon ade lelemak tepu tang peha ni.. tensesnnnn je..

huhuh xpe ..usaha sesuatu utk kecikkan peha..
jom! chaiyok2!

:)

KakNi said...

tengok gambar2 buah tu lapar lah pulak... adoi, lari topik pulak... heheheh

nur anis said...

erk..saya bentuk apa ni..huhu

ieda said...

ahhaha lucu
sbb akak duk fikir dan bayankan akak nie bentuk macam mana ekeke ;))

Tabung Ayam