MR NUFF

air masak vs air berais vs air bergula

dah 2hari berpuasa.. saya rasa mesti kite semua suka minum minuman yang berais kan..tambah2 untuk berbuka puasa..

ermm.. jujurnye..memang minuman berais masa minum kite rasa tekak nie lega sangat..tapi sebenarnya minuman berais nie tak berapa bagus.. dia panas dalam..

saya takkan bagi dari sudut kesihatan sebab tak arif tapi saya nak kongsi pandangan ,cara mak saya , beliau selalu minum air masak suam dan amat jarang minum minuman berais dan bergula..

alhamdulillah mak nak menghampiri umur 60tahun masih sihat cuma ada darah tinggi sebab keturunan dan masa mengandung mak kena darah tinggi

air yang bergula nie lagi la tak elok kan sebab kandungan gula yang tinggi..

saya berkongsi pengalaman lepas pantang bulan 4 yang lalu saya dah tak minum minumam berais..jika ada ais saya akan tambah air panas bagi suam.. rasa selesa.. n rasa lebih tenaga ^_^

so ape kata sempena bulan ramadhan nie kita jaga pemakanan kite bermula dari minuman , saya pasti kite mesti akan berbuka dengan minum dahulu.. 
kite tukar kepada makan kurma , minum air masak solat maghrib then sambung makan...

nota kecil: ramdahan kali ni saya juga mahu berbuka sedikit terus solat maghrib.. tapi takut terus makan jer ^_^

2 comments:

♥ Cmª shIemª ♥ said...

alhamdulillah..
cma mmg elakkan minum minuman yg berais..kdg2 je bila teringin sgt..

waktu berbuka pun cma amalkan minum air suam byk2 pastu mkn buah,kurma dan kuih.balik terawih baru mkn berat2 ckit..hihi.. :)

adyna said...

bagus la cma :) patut mcm nie la kan :) tapi bile dah teringin .. minum gak ckit

Tabung Ayam