MR NUFF

belimbing buluh

siapa suka makan??? 
siapa ada tanam???
siapa pandai masak?

^_^



dulu kat taiping ada la mak abah tanam..bile dah pindah kuale..pokok asam keping je ada ..

sedap kan belimbing nie...

 ni contoh pokok dia tak tinggi sangat tapi kalu lama2 dia jadi tinggi gak :) pokok duit2 pun tumpang sekaki nanti

masak lemak ngan ikan kembung pun sedap, buat sambal..orang kuale kangsor buat halwa.. manis sangat..
lain pada tue saya buat basuh ikan jer :)

ape kelebihan dia??

Kandungan gizi pada kadar 100g :-

Kelembaban - 94.2-94.7g
Protein - 0.61g
Ash 0.31-0.40g
Fiber - 0.6g
Fosforus - 11.1mg
Kalsium - 3.4mg
Besi - 1.01mg
Thiamine - 0.010mg
Riboflavin - 0.026mg
Karotinoid - 0.035mg
Asid Askorbik - 15.5mg
Niacin - 0.302 mg

Darah Tinggi - Akarnya dikeringkan dan direbus sehingga tinggal 1/3 air kemudian diminum.

  Sengal Sendi - Pucuknya dicampur cuka, lada dan cengkih, kemudian ditumbuk dan disapukan pada bahagian yang sakit.

Kelemumur - Ambil 11biji buah yang tua, dibelah dan digosok pada seluruh kulit kepala. Biarkan selama 15min kemudian dicuci mengunakan air panas.

Bengkak Lehar / Bisul - Pucuk dan sebahagian ranting dicampur dengan bawang merah, ditumbuk dan disapu pada bahagian yang sakit.

Jerawat - Buahnya dikisar dan dicampur sedikit garam kemudian digosok pada tempat bermasalah.

Sengal - Ambil daun muda segenggam dicampur dengan 10 kuntum cengkeh dan 15 biji lada, ditumbuk lumat dan sapu pada tempat berkenaan.

Batuk - Daun, bunga dan buahnya direbus 1/2jam kemudian diminum apabila suam. Cara lain adalah bunganya, sirih, daun saga dan bunga cengkih ditumbuk lumat, dicampur dengan air kemudian ditapis dan diminum airnya.

Dengan memakan buahnya secara berterusan dapat mengelakkan masalah kencing manis, pencernaan dan melawaskan buang air.
 
kan banyak khasiat nyer.. :)
 
sumber bahan :  http://wanizz.blogspot.com/2011/04/khasiat-dan-kelebihan-buah-belimbing_26.html

sumber pic: poksik google

6 comments:

Kesuma Angsana said...

KA suka wat gulai ngan telur itik sgt sedap !

Bazilah (^0^) said...

byk jgk khasiat die ek. bu suka masak ni dengan ikan sembilang gulai. Sedappp hehe

adyna said...

wah masak ngan telur itik tak pernah try lagi nie..tq 4 the info :)

adyna said...

buat gukai ikan sembilang la ek.. mst sedap nie :)

IntaNBerliaN said...

sy xsk sgt sbb masam tp kadang kalu dlm gulai tu telab gak.. ehheh

♥ Cmª shIemª ♥ said...

tanam cma xreti.tp pokok ni lebat kt kmpung en asben.sedap klu masak lemak daging salai @ telur itik kombinasi ngan belimbing ni walaupun cma x mkn buah tu.. :)

Tabung Ayam