MR NUFF

suka duka di HOSPITAL RAJA PERMAISURI BAINUN...

SALAM...

dah lama tinggalkan hospital nie nanti nak kena g lagu untuk amik laporan perubatan , sebab baru nak apply takaful borang saya dah pending di MAA takaful sebab tak dapat lagi laporan perubatan..

emosi saya terusik kemabali....  kenangan masa azim dalam perut 2minggu sebelum azim pergi...

minggu pertama di wad 1c (wad sakit puan) 

sungguh saya cakap saya boring..then en babah bekalkan macam2 novel n word search saya.. 1hari 1 novel abis baca yang tebal2 gitu... minggu nie anak2 dok ngan mak mentua dia Ipoh en babah balik sg besar saya di wad... 
 anak2 kena demam yang teruk rindukan kami berdua..adib ngan sakit perut nyer..amni demam paling teruk sebab masa nie dia terkejut pisah susu badan..badan dia kurus sangat masa melawat saya... 

saya tak berapa kenal ngan kawan2  di wad lagi time nie..coz deme masuk jap je saya je lama...

masa saya discaj.. pak chot n makchik yg amik..coz en babah keje.. tapi esok bile en babah balik saya kena masuk wad semula sebab darah dah kuar yang ketul2 hematoma doc ckp , kantung yang tak jadi.. (saya mengandung kembar 4 tapi yang jadi baby arwah azim je Allah tumpangkan jap je dirahim saya Allah juga yang ambil kembali hakNya.. syukur dan reda atas kehendakNya)..

masa minggu ke dua..

ha time nie saya memang happy sangat walaupun en babah dah bawak mak mentua n anak2 balik sg besar..saya di wad tak de sape melawat kecuali pak chot n makchik (tq)..mak ada dtg sekali sekala lagipun kakak ipar pun bersalin masa nie...
masa nie saya teringin macam2 walaupun makanan saya 1st class guna GL en babah tapi saya teringin or mengidam orang cakap.. mesej je makchik nnt waktu melawat dia dtg.. bawak makanan yang dipesan.. syukur arwah azim merasa gak.. minggu nie saya selalu sakit perut sangat tapi bile cek tak der per2 pun bleeding pun tak banyak.. 
masa nie jiran tetangga saya memang dok lama kat hospital achik romizan tmpt operation terbuka ..acik saba tempat opration ada masalah gak.. ada yang kena kencing manis anak dalam kandungan kena gugurkan..ada yang bb dalam kandungan tak der jantung... ada yang tiap2 kali ngandung gugur.. owh macam2 sakit puan rupanya..paling banyak kes mengandung muntah2 kena masuk air..

ada sorang aci nie jagan anak dia d, dia tak balik2 dia lah penghibur kami semua..macam raja lawak pulak..

mana tak nyer.. misi mintak air kencing anak dia untuk test ..boleh dia cakapkat misi  kencing saya ka??? hahaha misi cakap kencing aci buat ape.. riuh rendah kami gelak... then aci nie mulakan citer lucu akibat salah faham.. satu hari dia batuk lama... dia g klinik doc bagi bekas suh amik sampel kahak..yang dia tak faham dia pun kencing.. bagi kat doc ..doc marah ler.. dia cakap aci batuk atas juga sample..bukan bawah.. hahahaha gelak sakan kami mcik romizan terpkasa pegang perut tahan gelak..tapi dia paling kuat gelak.. dah kool baru dia risau perut ... hehehe makcik nie... tapi aci nie terus open table lawak nyer..

dia cakap masa dia kena tahan wad.. doc tak buka lampu.. dok amik sample darah dia.. n nyaris2 nak kena cucuk insulin gula kencing manis.. dia cakap dia rugi 2x satu darah sudah kasi..satu lagi dia dah tak boleh tido heheheh gara2 doc tak nak pasang lampu banyak masa tgh malam..

misi pun heran wing kami sakan gelak... 

kenangan sungguh.. aci boleh cakap saya student ka?? coz ari2 saya pesan dia beli paper.. gelak saya..saya mengandung kali ke 3 dah nie aci...

habis sudah suka duka saya..discaj 30hb mac dok umah jap jer..malam tue saya dah sakit perot tapi dia hilang..kul 4pagi saya tumpah darah.. masa nie en babah cakap muka saya dah pucat abis..saya lak dah menangis masa ambulans datang saya pitam.. yang saya ingat saya terdengar en babah panggil nama saya..pekerja ambulan tue asyik tampar2 saya je masa dalam ambulans , en babah cakap dia xboleh bagi saya tertidur...

1hb 4 berakhir sudah segalanya.. saya dalam ICU.. ayat yang pertama saya dengar..mana suami patien nie.. suami dia uruskan pengkebumian anak nyer dulu.. saya sedar pukul 4ptg..selesai operation kul 11pg masuk kul 6pagi... azim dikeluarkan kul 10 pagi.. saya ada baca laporan doc baby meninggal sebaik dilahirkan.. maknanya azim sempat bernyawa lah..tak pe azim sayang ibu dah balik ke Pencipta untuk tolong ibu disana.. insyaAllah..

2h di icu
masa nie saya terkejut sebab kenapa saya tak boleh bercakap.. rupa2nya en babah cakap saya berwayar sana sini... diaorang masukkan alat dalam kerongkong.. sebulan gak baru rasa pedih ditekak hilang.. en babah nak amik pic misi tak bagi.;) lama sangat masa berjalan masa nie..saya terjaga tgk pagi je..bgn terjaga pagi jer..misi cakap nape tak tido..mmg tak boleh tido pun saya menangis sebab takder sapae melawat saya..walhal ramai yang melawat saya..sebab icu dia kena masuk 2 org satu masa..mmg saya masa tue tgh mamai..

2hari di hdu
masa kat hdu pulak saya menangis ntah macam org tak betul je rasanya..saya tak boleh dgr sore bb nangis..meraung saya jap..hakikatnya saya dah ckp saya reda.. sampai doc mualaf datang gtau saya..kite kena syukur masa hidup.. bb pergi untuk selamatkan saya untuk jaga 2org anak lagi.. insaf saya... saya kehilangan 5pain darah n 10pain yg msuk balik... ngeri bile teringat balik...

2hari di wad bersalin
 masa nie saya akan sedih tiap kali misi usung bb untuk dimandikan..mana taknyer bilik saya bersebelahan tempat mandi bb...
 n rasa sedih pun ada time ada misi yang tak tahu boleh selamba jer tanya..patient nie mana bb nyer... dah tue ada lak orang lkkp datang leh cakap owh bb tengah mandi ek..saya nie dari perancang penduduk... spontan je saya cakap bb saya dah meninggal..terus dia mintak maaf n berlalu... dia nak suh saya merancang anak kot :)..

erm.. segala yang berlaku ada hikmah nyer..saya bersyukur sebab Allah menguji saya dengan musibah.. walaupun mula2 saya susah nak terima.. emosi tak stabil masa tue kan.. semoga saya terus tabah n jadi hambaNya yang bertakwa.. dan istiqamah melakukan ibadat.. amin..

pada kengkawan yang pernah mengalami musibah.. banyak2 kan bersabar n berzikir..
Allah tak kan uji melebihi kemampuan kite..

p/s : wah entri terpanjang saya nie :)


6 comments:

☾SHiemaCMa786☾ said...

Salam kak...
Subahanallah... terujinya kehidupan akak bila anak yg baru lahir pergi buat selamanya..
sedih cma bc luahan akak ni..akak tabah..klu cma yg ada kt tmpat akak xtau la blh hadap ke tak.. sedangkna seblm ni cma berusaha utk dpt baby selama 3 tahun + gugur 5 kali pun dah mcm org meroyab..tu baru gugur ..
alhamdulillah kak ..semoga dugaan dn musibah yg menimpa ada hikmah utk kita..

HeNRieTTa JoSe said...

mmg pedih nak hadapi semua tu...tapi rietta yakin akk kuat.....akk jaga diri taw....demi kakak n abang azim....

Nini D.. said...

dugaan Allah kak..

eMMe said...

Takziah dari Saya..moga kite kuat n tabah hadapi ape pun ujian dari Allah swt..

Sedih... saya baca sampai habis...
Pasti Allah anugerahkan yg lebih baik selepas ini...Amin....

Mommy_ima said...

Sayu hati saya baca entry (tapi bab story aci tu saya tergelak jugak..hhihi..baru nak feeling..sori)

Allah nak uji adyna sekeluarga..Allah tahu Adyna boleh hadapi ujian ni.. Sabar je byk2..kenangan mmg sentiasa bermain di minda, jgn layan sgt sedih2, nnt lain jadinya..ingat Allah sentiasa k.. :)

IntaNBerliaN said...

hahhah kelakar pulak cite aci tu... mmg du menahan gelak je la kalu gitu :-)

Tabung Ayam