MR NUFF

onde-onde ke buah melaka???

salam...

ape menu kengkwan petang nie???

saya nak buat kuih buah melaka nie.. belah utara panggil buah melaka jer.. maybe sebab gula merah nie beli kat melaka kot..tu yang lekat nama nie.. kalu nama komersial onde-onde kan..

pic: pokcik google

saya suka makan kuih nie tambah-tambah bile dia meletup dalam mulut :) tapi kadang2 ada gak yang tak meletup..ada salah teknikal la kalu tak meletup ^_^ ..

nak tau cara dia masak pun senang jer.rebus air panas masuk kan kuih yang kite dah buat bulat2 dia dah terapung leh la angkat.. (saya pun dah lama tak buat, harap2 menjdi ler)

bahan-bahan pun dah beli so petang nie saya nak buat kuih sendiri..lagipun kami suami isteri dah kurang selera makan,, en babah pun nak mengempis kan perot saya lak nak mengecikkan peha :)

masak banyak2 last membuang je..syg sangat nak simpan berhari2 takut sakit perut..

gambar tak der lagi sebab belum masak :)

7 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

buah melaka pun boleh ajeee :)

Kesuma Angsana said...

nama x penting yng penting dua2 sedap hehe

permata biru said...

dulu selalu masak buah melaka dgn arwah mak time bulan ramadhan..sweet memori..

HeNRieTTa JoSe said...

rietta pown buat ritu...tp mam xbyk pown...xberbaloi ngn yang dibuat...rietta pkai gula melaka...xsuka gula merah...renyah...

IntaNBerliaN said...

kalu sy panggil onde2 :-)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

cma panggil buah melaka :)

nur anis said...

walau apa nama pun, tetap saya tak makan..huhu

Tabung Ayam